Sématerápia

Érezted már valaha úgy, hogy elakadtál? Hogy igazából te magad vagy az akadály? Légy az, aki lehetnél!

A sématerápia előnyei?

Ismétlődő élethelyzetek, szűnni nem akaró problémák

  • Újra meg újra olyan helyzetben találod magad, hogy a kapcsolataidban elérhetetlen, rideg emberek vesznek körül, akik nincsenek tekintettel az érzéseidre?
  • Úgy érzed, hogy a hozzád közel álló emberek sem törődnek veled vagy nem értenek meg eléggé?
  • Azt gondolod, hogy legbelül baj van veled, és elképzelhetetlennek tartod, hogy bárki elfogadna vagy szeretni tudna?
  • Mások szükségleteire nagyobb figyelmet fordítasz, mint a saját igényeidre, és soha nem kapod meg azt, amire valójában vágynál? Lehet, hogy még rá sem jöttél mire lenne igazán szükséged?
  • Rettegsz attól, hogy valami rossz történik veled? Katasztrófa fog bekövetkezni az életedben?
  • A számos külső megerősítés, nyilvános elismerés és társas megerősítés ellenére legbelül boldogtalannak érzed magad és hiányzik a kiteljesedés az életedből?
 
Ha ezek közül bármelyiket is tapasztalod, bizonyára egy korai maladaptív sémával (életcsapdával van dolgod).

Mégis mik azok a maladaptív sémák, életcsapdák?

    Az ilyen jellegű ismétlődő mintákat hívjuk életcsapdának. A sémák mélyen belénk ivódott hiedelmek önmagunkról és a világról, amelyeket életünk korai szakaszában szívtunk magunkba.
    A sémák összeforrtak az énérzetünkkel. A sémát alkotó hiedelmek adnak egyfajta biztonságérzetet, amit annak tudata táplál, hogy tisztában vagyunk azzal kik vagyunk, milyennek látjuk a világot, mit várhatunk el másoktól és hogyan reagálunk bizonyos helyzetekre. 
    A sémák segítenek rendszerezni a tapasztalatainkat, ugyanakkor vannak olyan korai maladaptív sémák, amelyek negatívan befolyásolják a gondolkodásunkat érzelmeinket és a viselkedésünket. Ezek a negatív mintázatok irányulhatnak önmagunkra vagy másokra.
    Jeffry Young és munkatársai összesen 18 korai maladaptív sémát azonosítottak, amelyek gyakorlatilag úgy működnek, mintha 18 különböző szemüvegen keresztül látnád a világot, és mindegyiknek megvan a maga hiedelemrendszere, ami aktiválódik bizonyos helyzetekben.

Mi a sématerápia és hogyan működik?

A sématerápiát Jeffrey Young, amerikai pszichoterapeuta fejlesztette ki 1980-as években, számos bizonyítottan hatékony pszichoterápiás elmélet és módszer kombinációjaként. Az optimalizálása a mai napig tart, és a szakma is elismerte, hogy ez az egyik leghatékonyabb és legkomplexebb terápiás módszer.
A maladaptív sémák azonosítása és módosítása központi szerepet játszik a sématerápiában. A terápia kezdetén alapos állapotfelmérés történik, így részletesen megismerheted a saját sémáid és megküzdőmódjaid. Sokaknak már ez a felismerés rengeteg segítséget jelent a hétköznapokban.

A terápia végig kliens és a terapeuta egyenrangú, partneri kapcsolatára épít. Lényeges része a kielégítetlen érzelmi szükségleteinek eredetének felfedezése és a kölcsönös kapcsolatok kialakításának megtanulása a sématerápián keresztül segíthet az egészséges önértékelés és az érzelmekhez való tudatos kapcsolódás kialakításában. A technikák közé tartozik az imaginációban végzett munka, a sémamódokkal végzett székmunka, valamint a tudatosulást és változást elősegítő technikák (sémamód monitorozás, emlékeztető kártyák). 

Blog

Legújabb írásaim

Pszichológiai cikkek, amelyek révén közelebb kerülhetsz önmagadhoz; tippeket nehéz helyzetekre.