Önértékelés & Önbizalom​

Érezted már valaha úgy, hogy elakadtál? Hogy igazából te magad vagy az akadály? Légy az, aki lehetnél!

A leggyakoribb nehézségek

  • Bizalmatlanság másokkal szemben
  • Érzelmek kifejezésének nehézsége
  • Gátoltság társas helyzetekben
  • Másoknak való túlzott megfelelési vágy
  • Másokhoz való kapcsolódás nehézség
  • Perfekcionizmus
  • Teljesítménykényszer
  • Túlzott magabiztosság

Önértékelési problémák

Az önértékelés leginkább abban ragadható meg, hogy mennyire érzed magad magabiztosnak, értékesnek és szerethetőnek, ezek a tényezők nagyban befolyásolják az élettel való elégedettséged. Ha alacsony az önbizalmad, akkor gyakran lehetnek kétségeid önmagad iránt vagy esetleg sok esetben érezhetsz szégyent, elkerülöd a konfliktusokat és nem mered kifejezni a valós igényeid. Az is előfordulhat, hogy önmagad kritizálod vagy hibáztatod.

Tudtad, hogy…

  • Az önértékelés és a magabiztosság két különböző pszichológiai fogalom. Az önértékelés a saját magadról kialakított vélekedés, míg a magabiztosságnak inkább a külső megjelenéshez van köze.
  • Az érzelmi intelligencia, a képesség, hogy felismerjük a saját és mások érzéseit valamint megfelelően kezeljük azokat, összefüggést mutat az önértékeléssel.
  • Az önértékelést nagyban formálja a saját magunk észlelése: hogyan látjuk saját magunkat, a környezetünk milyennek lát, illetve mit gondolunk arról, hogy mások, hogy vélekednek rólunk.
  • Túlságosan magabiztosnak látszó emberek is küzdhetnek önértékelési problémákkal, ugyanis a túlzott magabiztosság által túlkompenzálják vagy leplezik saját félelmeiket
  • Az önbizalom növelő tréningek vagy az önsegítő könyvek nem jelentenek tartós segítséget az önértékelés helyreállításában.

Hogyan működik a pszichológiai konzultáció?

A konzultáció során nagy hangsúlyt kap azon negatív tapasztalatok feltárása és átdolgozása, amelyek a negatív önértékelés és az önbizalmi problémák kialakulásához vezettek. 

Ha az élmények átdolgozásra kerültek, akkor a közös munka során beépíthetjük az új tapasztalatokat a hétköznapokba, amely által képes lehetsz meghaladni a régi káros mintákat, és elérni a kívánt viselkedésváltozást, valamint integrálni ezt az új féle tapasztalatot, hogy a tartós változás érdekében.

Blog

Legújabb írásaim

Pszichológiai cikkek, amelyek révén közelebb kerülhetsz önmagadhoz; tippeket nehéz helyzetekre.