A szakítás fájdalmának feldolgozása

Az elmúlt időszakban több ügyfelem is azzal keresett meg, hogy párjuk
szakított velük, és nagyon nehezen tudták feldolgozni az elhagyás
következményeként kialakult fájdalmukat.

Sokan számoltak be arról, hogy belső világuk teljesen felfordult, akár az
önmagukról korábban kialakított kép is teljesen megváltozott, csökken az
önértékelésük, elvesztették a magukba vetett hitüket. Számos megterhelő érzés
öntötte el őket a szakítást követő időszakban. Kétségbejtő volt számukra az
elhagyatottság érzést megélni, amikor a párjuk úgy döntött, hogy bontja a
kapcsolatot, és tovább áll, esetleg valaki másért elhagyta őket. Olyan negatív
gondolatokról számoltak be, hogy „nem vagyok elég jó, mert szakítottak velem”,
„az én hibám, ezt előbb észre kellett volna vennem”.

Ügyfeleim a szakítás első heteit különösen fájdalmasnak élték meg. Sokan
alig ettek valamit, nem tudtak aludni, sokszor a sírás kerülgette őket, nagy
szomorúsággal járt számukra a megváltozott helyzethez való alkalmazkodás, egy
időre visszavonultak a társas kapcsolataikból. Arról számoltak be, hogy az esti
időszak volt a legnehezebb, az elalvás is nehézséggel járt, gondolatok törtek
be annak kapcsán, hogy mit tehettek volna másként, valamint maga az alvásuk is
meglehetősen rapszodikus volt. Elmondták, hogy a közös munkánk előtt, néha
fáradtabban keltek, mint ahogy lefeküdtek, és sajnos reggel csak rosszabb volt:
másnap újra kezdődtek náluk a fájdalmas érzések és a kínzó gondolatok.

Ebből az irdatlan fájdalomból valóban nehéz felépülni, sokan évekig
szenvedhetnek tőle, ha nem kapnak megfelelő támogatást ezen az úton. Az
ügyfeleimmel való közös munka során pszichológusként megtapasztaltam, melyek
azok a területek, amelyek átdolgozásával könnyebb megküzdeni a szakítás
fájdalmával, és gyorsabban felépülhetnek ebből a sérülésből, mintha egyedül
cipelnék ennek súlyát.
Az alábbiakban ezeket a tippeket szeretném
elérhetővé tenni mindazok számára, akik hasonló nehézségeken mennek keresztül.

Az érzések átélése 

Engedd meg magadnak, hogy
megtapasztald az érzéseid. Nem jó taktika, ha megpróbálod elnyomni vagy
elrejteni a kellemetlen érzéseket. Akár lehetnek olyan félelmeid, hogy ha
szabadjára engeded az érzéseid, soha nem tudod megállítani majd ezeket a rossz
érzéseket, azonban ezek az érzések idővel rendeződnek, ha megengedgeted
magadnak az igazi átélésüket.

A szakítást követően valójában a gyász szakaszain mész keresztül.

A sokk, a harag, a fájdalom, az alkudozás, a szomorúság és a félelem valamint a levertség mind normális ebben az időszakban. Sokszor érezhetünk olyat, mintha egyik részünk meghalt volna a párunk távozásával. Ugyanakkor a szakítás abban különbözik a haláleseti gyásztól, hogy a partnerünk él, és egy tudatos döntést hozott, hogy elhagy bennünket. Talán így még nehezebb is elfogadni a tényt, hogy nincs jelen az életünkben. Fontos tudatosítani ezeket az érzéseket, és gondolatokat, akár érdemes naplót vezetni, amely során mindez mederbe kerülhet.

Gondolj úgy a fájdalmadra, mintha egy hullám lenne

Lesznek időszakok, amikor egy rövid időre elfelejted ezt a fájdalmat, és lesznek olyan
időszakok, amikor ez a hullám újra megcsap Téged. Ha küzdesz az érzéseiddel
vagy megpróbálod elnyomni azokat, akkor ezek a hullámok sokkal keményebben
ütnek vissza. Akár azt is elképzelheted, hogy az érzelmi hullámok között
fürdőzöl. Engedd meg, hadd jöjjenek a hullámok, majd figyeld meg milyen az,
amikor ezek a hullámok áthaladnak rajtad és megtisztítják a sebeidet.

A baráti kapcsolatokra való támaszkodás sokat segíthet.

Lehetnek olyan időszakok, amikor visszavonulsz, esetleg nem érezel erőt arra, hogy
másokkal legyél, akár az is elképzelhető, hogy legszívesebben egész nap az
ágyban maradnál. Azonban a feldolgozás egy fontos lépése, hogy közel engedd a
barátaidat magadhoz, és megengedd nekik, hogy osztozzanak a fájdalmadban, így
megtapasztalhatod, hogy nem vagy egyedül, és szabadon beszélhetsz az
érzéseidről. Talán, majd egy másik alkalommal Te leszel az, aki hasonló
támogatást adsz a barátaidnak.

Állítsd meg az önhibáztatást

Nagyon gyakori, hogy saját magunkat kezdjük el hibáztatni, és azt próbáljuk megérteni, hogy mit csináltunk
rosszul, „mért nem voltam elég jó”. Fontos szem előtt tartani, hogy a szakítás
nem kizárólagosan az Ön hibája. Ahhoz, hogy a kapcsolat működjön két ember
szükséges, viszont egy is elég, hogy véget érjen. Számos oka lehet, amiért a
partnered elhagyott Téged, akár az is lehetséges, hogy neki sokkal nagyobb
gondjai vannak önmagával kapcsolatban, mint, ami párkapcsolatukban volt.

Készíts öngondoskodási tervet.

Fontos, hogy jól bánj magaddal, megfelelően táplálkozz, és eleget pihenjen. Sokszor már napi 10 perc séta is sokat segít vagy alkalmazhat relaxációs, meditációs technikákat is, hogy a negatív gondolatok elviselhetőbbek legyenek és idővel megváltozzanak.
Egy olyan időszakként is tekinthetsz a történtekre, hogy újra felfedezheted valódi önmagad, és minőségi időt tölthetsz szeretteiddel.

Vegyél igénybe segítséget

A szakításból való felépüléshez idő, támogatás és türelem szükséges. A fent leírt technikák leginkább általános javaslatok, annak kapcsán, hogy milyen területekre érdemes figyelni a szakítás feldolgozása során. Ha szeretnél Te is személyre szabott, az igényeidhez igazodó segítséget kérni a szakítás feldolgozása kapcsán, keress bizalommal.

Vélemény, hozzászólás?