Hogyan hozhatod ki a legtöbbet az online terápiából?

Mivel a legtöbb személyes rendelés a járványügyi helyzet ideje alatt szünetel, így az online terápia egyre gyakoribbá válik, és a kutatások alátámasztják, hogy ugyanolyan hatékony lehet, mint a személyes kezelés. Elsőre szokatlan lehet az online térben való munka, azonban kezdeti nehézségek áthidalása után rendkívül hasznos lehet online formában igénybe venni pszichológus segítségét, és átdolgozni a lelki nehézségeket, hiszen járványügyi helyzet egyik lényeges eleme, hogy a lelki egészségünkkel is fontos törődünk, hiszen ez által erősödhet pszichológiai immunrendszerünk, és a megküzdőképességünk. Az alábbiakban ismertetek néhány szempontot, ami hasznos lehet annak kapcsán, hogyan fordítsd előnyödre az online pszichológiai konzultációkat. Ezek a szempontok hasznosak lehetnek akkor is, ha most tervezed, hogy online konzultációban veszel részt, de akkor is, ha már egy ideje online terápiát folytatsz.

Használd ki a felszabadult időd

Ha eddig nem volt időd arra, hogy pszichológushoz fordulj, most felhasználhatod a felszabadult időt. Elképzelhető, hogy az időbeosztásod vált rugalmasabbá, vagy esetleg a napi ingázással töltött időt tudod átfordítani arra, hogy a lelkeddel is törődjön.

Adj időt az online térhez való alkalmazkodáshoz

Ha korábban megszoktad, hogy a pszichológusod rendelőjében találkoztatok, lehet most furcsa, hogy a nappalidban vagy a lakásod más helységeiben történnek ezek az ülések. Első alkalommal talán nehéz lehet az érzéseidet megosztani videón keresztül. Akár zavarban is érezheted magad vagy idegennek tűnhet a helyzet, hogy online térben beszélsz a problémáidról. Ezek teljesen normális érzések kezdetben, fontos, hogy időt adj magadnak, és megfigyeld, mi segítene Neked, hogy kényelmesen érezd magad. Akár beszélhetsz erről a pszichológusának is hiszen, ez által oldódhat a feszültség és ő is tisztában lesz ezzel a nehézséggel. Idővel minden bizonnyal egyre komfortosabbá fogsz válni az online térben.

Dolgozd ki céljaid

Sokszor magát a folyamatot elkezdeni a legnehezebb, mert számos aggodalmad támadhat, azonban az adhat némi biztonságérzetet, ha tudod, hogy mire számíthatsz az ülések során. Ha még most kezdesz online terápiába, akkor átgondolhatod, hogy milyen témakörökkel szeretnél foglalkozni, illetve mit szeretnél elérni az ülések során, illetve milyen segítséget vársz a terapeutától. Az első egy-három alkalmat hívják a szakemberek „első interjúnak”, amikor megpróbálják lehető legjobban megérteni a hozzájuk forduló ember nehézségeit, valamint együtt kijelölik a terápiás célokat. A pszichológusok az ülések kezdetén megbizonyosodnak arról, hogy komfortosan érzed-e magad, és közösen dolgozzátok ki a terápiás célokat, a Te fejlődési igényeihez igazodva.

Kezeld úgy az üléseket, mintha személyes találkozón vennél részt

A terápia akkor lehet hatékony, ha úgy veszel részt az online üléseken, mintha személyes találkozón vennél részt. Ez azzal is járhat, hogy lehet egy másik szobából kell csatlakoznia az üléshez, vagy olyan ruhát veszel fel, amelyben kényelmesen érzed magad, mégis alkalomhoz illő. Ezek a rituálék segíthetnek abban, hogy felkészülj és ráhangolódj a terápiás ülésekre.

Zárd ki a zavaró tényezőket és találj nyugodt helyet az ülésekhez

A sikeres ülések egyik záloga az, ha nyugodt környezetben tudsz részt venni a konzultáción. Fontos, hogy egy olyan helyet alakíts ki erre, amelyet csak Te használsz, és mások nem szakítanak meg a konzultáció időtartama alatt. A különböző számítógépes alkalmazások értesítési hangjai is könnyen kizökkenthetnek a fókuszból, így érdemes ezeket előre lenémítani.

A terápia segíthet megküzdeni a magánnyal

Az emberek szociális lények, és mindenkinek szüksége van mások társaságára. A szorongás, a félelem vagy az izoláció rendkívül gyakori a jelenlegi helyzetben. Az online pszichológiai konzultáció egy lehetséges megoldás lehet arra, hogy átdolgozd az ezzel kapcsolatos nehézségeid valamint megtapasztalhatod azt, hogy milyen az, ha olyan emberrel vagy kapcsolatban, aki elfogadja és megérti azt, amin keresztülmész.

Fontos az őszinteség az ülések alatt

Nagyban hozzájárulsz a személyes fejlődésedhez, ha őszintén beszélsz azokról a dolgokról, amik foglalkoztatnak, hiszen a pszichológusok bizalmasan kezelik a rájuk bízott információkat.

A terápia rendkívül jótékony hatású lehet ebben az időszakban

Nem egyszerű olyan dologgal megküzdeni, amire senki nem készült fel. Lehetséges, hogy most sok negatív érzést és nehézséget élsz át. A pszichológiai konzultációk folyamán megtanulhatod ezeket az érzéseket a helyén kezelni.

 

Vélemény, hozzászólás?