Lelki megküzdési kalauz a COVID-19 idején

A koronavírussal (COVID-19) fertőzött esetek számának növekedése a legtöbbünk számára megnövekedett stresszes állapotot, fokozott szorongást okozhat. A járvány által kiváltott félelem felfokozott érzelmi állapotokat idézhet elő, ami megterhelő lehet hosszútávon és hozzájárulhat az immunrendszerünk kimerüléséhez vagy a pánikhangulat fokozódásához.

Ahhoz, hogy legyőzzük a járványt, a félelmeinket is meg kell tanulnunk kezelni. Hatékony stratégiát alkalmazva megőrizhetjük mentális egészségünket a járvány idején.

Az egyik legfontosabb dolog annak felismerése és tudatosítása, hogy mindenki másként reagál a stresszhelyzetre. A vészhelyzetben adott érzelmi reakció nagyban függ attól, hogy milyen temperamentummal, személyiségvonásokkal és korábbi tapasztalattal rendelkezünk. Azok az emberek jellemzően intenzívebb reakciót adnak a stresszes helyzetre, akiknek alapvetően van valamilyen lélektani nehézsége vagy feldolgozatlan traumái, ilyenkor felerősödhet a szorongás, a pánik, a depresszió vagy az agresszió.

Azoknál is aktiválódhatnak a fokozott érzelmek, akik közvetlenül érintettek a vírus megelőzésében vagy kezelésében (cégvezetők, intézményvezetők, munkavédelmi szakemberek, HR menedzserek, egészésgügyi dolgozók), hiszen ők most azt élhetik meg, hogy sokkal nagyobb felelősség és nyomás nehezedik rájuk, mint valaha.

A járvány ideje alatt gyakoriak lehetnek az alábbi reakciók:

– Aggódás a saját magunk vagy közeli hozzátartozóink egészsége iránt, és attól való félelem, hogy megfertőződnek

– Alvási és étkezési szokások felborulása

– Alvási és koncentrációs nehézségek

– Katasztofizáló gondolatok és pánik

– A krónikus egészségügyi problémák rosszabbra fordulása

– Megnövekedett alkohol, cigaretta vagy szerhasználat

Fontos, hogy legyen hatékony eszköztárunk a helyzet kiváltotta nehézségekkel való megküzdésre, és felismerjük, ha professzionális segítségre van szükségünk.

Ebben az iőszakban normális, ha sebezhetőnek és túlterheltnek érezzük magunkat, ahogy híreket olvasunk az esetek számának növekedése kapcsán.

Érdemes tudatosítani ezeket a fenti jelenségeket és arra törekedni, hogy a fizikai és mentális állapotunkról gondoskodjunk:

– Tájékozódj megbízható hírforrásokból, ugyanakkor kerüld az álhírek vagy búlvár tartalmakat. Nem segít, ha percenként pörgeted a telefonod, és újra meg újra elolvasod ugyanazokat a híreket, ugyanis ezzel tudod leginkább a szorongását fokozni. Tarts szünet és próbálj meg olyan tevékenységeket is végezni, amitől jól érzed magad.

– Gondoskodj a testi és a fizikiai szükségleteidről. Figyelj a légzésedre, végezz nyújtógyakorlatokat és meditálj. Táplálkozz kiegyensúlyozottan, biztosítsd szervezeted számára a megfelelő mennyiségű alvást, kerüld az alkohol és a drogok használatát

– Kapcsolódj másokkal, akár megoszthatod a aggályaid és érzéseid a családoddal és a barátaiddal

– Szabj határt a katasztrofizáló gondolataidnak, próbáld meg objektíven szemlélni a történéseket

– Szánj időt a lazításra és azt is tartsd szem előtt, hogy a nehéz, kellemetlen érzések idővel csillapodnak

Az aggódhatsz azzal kapcsolatban is, hogy vajon érdemes-e pszichológushoz fordulnod vagy folytatni a már megkezdett kezelést ilyen időszakban. A személyes tapasztalataim alapján is azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes szakembert keresni, ha úgy érzed a félelmeid megnehezítik az életviteled. A már megkezdett terápiát is érdemes folytatnia, hiszen ez egy remek lehetőség arra, hogy átdolgozd a járvány aktiválta megterhelő érzelmi és lelki nehézségeket. Ha esetleg azért vannak félelmeid, mert megfertőződhetsz a rendelő felkeresése folyamán, akkor már a legtöbb helyen kérhetsz online konzultációt is.

Vélemény, hozzászólás?